33 – věk, kdy byl Ježíš Kristus ukřižován a také počet zázraků, které za svůj krátký život vykonal. Právě proto je na tzv. Kristovy léta kladen v naší společnosti velký důraz. Mně se jeden takový zázrak na mé narozeniny spolu se 133 dalšími lidi podařil. Vybrali jsme společně pro aktivní lidi v Česku 76 000 Kč, já se týden proháněla na koloběžce po Jesenických kopcích a poznala spoustu skvělých lidí. Navíc držím měsíční nucenou abstinenci. Jak se to celé odehrálo?

Jmenuju se Pavla, pracuji tři roky jako programová manažerka v Nadaci Via. V listopadu mi bude 33 let a rozhodla jsem se oslavit svoje narozeniny pro dobrou věc.

Založila jsem si na Darujme.cz dárcovskou výzvu právě pro Nadaci, konkrétně pro její program na podporu aktivních lidí v Česku. Chci totiž, aby v Česku bylo čím dál více angažovaných lidí, kteří mají chuť vstát z gauče a něco začít dělat pro místo, kde žijí, nebo se nebojí postavit proti něčemu zlému.

Vymyslela jsem, že si půjčím koloběžku od firmy Kostka a přejedu na ní Jeseníky, se kterými mě pojí citové pouto. Cestou se zastavím na různých místech, kde budu místním vyprávět o tom, co nadace dělá a mezitím budu oslovovat své známé, přátele a kamarády, aby místo dárkům k narozeninám přispěli na moji výzvu.

A podařilo se! Za 28 dní jsem vybrala 76 tisíc, což mě samotnou překvapilo. O všem, co jsem na své cestě prožila, napíšu ještě více, ale teď bych vám chtěla dát několik rad do začátku, pokud se i vy sami rozhodnete nějakou výzvu uspořádat.

  • Téma výzvy je základ

Měli byste mít dobře rozmyšleno, pro koho chcete peníze vybírat a propojit to třeba i tematicky se svojí výzvou. Já jsem to měla jasné – v Nadaci Via pracuji a vím, že věci, které tu děláme, mají smysl. A protože jsem chtěla zvednout lidi z gauče, sama jsem nasedla na koloběžku a vydala se na cestu, která pro mě jako nesportovkyni byla opravdu výzvou.

Lidé se vás často budou ptát, co je to za organizaci, a na co jejich peníze půjdou, i proto je tedy dobré mít přehled o tom, pro koho fundraisujete.

  • Čím víc trpíte, tím víc lidé přispívají

Ano, je to tak J. Lidi prostě baví vás vidět, jak překonáváte sama sebe a trpíte u toho. Na Facebooku jsem si založila událost a každý den jsem tam dávala zápisky z cest. Když jsem tam dala video, jak funím do kopce, hned mi přispělo na výzvu další dárci. Těmi dary mi dodávali nesmírnou energii, abych se kousla se a ten kopec vyjela (spíš tedy vyšla).

  • Slibte něco šíleného

Darujme.cz není Hithit a nemusíte tedy lidem nabízet žádné odměny, když darují. Budou ale rádi, když vás uvidí trpět nebo jim slíbíte, že v případě úspěchu uděláte něco šíleného. Já jsem slíbila hned 3 věci na třech finančních metách, které bych normálně neudělala. Když vyberu 33 000 Kč, uspořádám oslavu na Žižkově, kde zarepuju své poděkování (a já nesnáším cokoliv, co se jen zdálky přibližuje zpěvu, protože kvůli hudební výchově na ZŠ z toho mám doživotní trauma). Když vyberu 66 000 Kč, přestanu na měsíc pít alkohol. Kdo mě znáte, víte, že mě nejčastěji uvidíte s půllitrem piva, kdykoliv a kdekoliv J Za překonání hranice 99 000 Kč jsem slíbila, že se nechám oholit dohola, i přesto, že si dost zakládám na svých barevných vlasech. Lidé se u toho bavili a já vlastně také. Dokud to teda nevypadalo na to, že i těch 99 000 Kč bych mohla zdolat. To už jsem se začala trošku bát.

Jak to nakonec dopadlo, už víte. Můžu být ráda za měsíční detoxikaci a zaplaťpánbůh si nemusím holit hlavu.

Nakonec jsem neodolala, a abych vybrala pro nadaci co nejvíce peněz, nabídla sem v rámci své výzvy jednu materiální odměnu. Protože dělám návrhy na tetování, a pak je sama tetuji, napadlo mě udělat návrh symbolizující mojí cestu a vydražit ho. Nevěřila jsem, že o to bude zájem, ale několik lidí se předhánělo v příhozech a tetování se podařilo vydražit za neuvěřitelných 5 000 Kč.

  • Nepodceňte vaší kapacitu

Ono se to nezdá, ale já jsem na své výzvě nechala docela dost času. Založit ji a natočit úvodní video bylo rychlé, ale rozhodla jsem se, že svoji výzvu udělám i v angličtině, protože mám spoustu přátel v zahraničí. Takže jsme překládali a otitulkovávali videa. Cca 200 lidem jsem napsala osobní e-maily, několika lidem jsem telefonovala, rozposlala jsem nepočítaně zpráv v messengeru a ze samotné cesty sdílela videa, fotky a psala každý den příspěvky.

Připravte se, že nějaký čas to stát bude, ale bohatě se vám to vrátí v dobrém pocitu nejen z došlých darů. Bylo by bláhové si myslet, že výzvu jednou nasdílíte na váš profil na FB a lidé se pohrnou s dary. Tak to prostě nefunguje.

Já jsem si vyzkoušela všechny možné i nemožné nápady a spojila je všechny do jedné výzvy. Slavila jsem narozeniny, jela na koloběžce, nadto jsem nabídla svým dárcům tři milníky a ještě dražila tetování. Vy si to ale popravdě nemusíte zkoušet všechno najednou. Vyberte si klidně jen jednu věc a na tu se zaměřte.

  • Užijte si to!

Když budete vaše potenciální dárce a dárkyně oslovovat s nadšením, oni s nadšením budou zase darovat! Vymyslete si výzvu, která vás bude bavit a vy se při ní budete bavit!

A nakonec děkuju všem, kteří jste mě jakkoliv podporovali v téhle šílené akci 🙂 Já si to s vámi užila!

 

Chcete zažít něco podobného? Určitě si výzvu vyzkoušejte taky. Když se rozhodnete se, že chcete své oblíbené organizaci pomoct, najdete si ji v seznamu organizací na Darujme.cz, přihlásíte se do systému a založíte si na pár kliků svoji výzvu. Stanete ambasadorem či ambasadorkou a můžete začít pomáhat. Mou výzvu najdete tady.