Česká filharmonie uspořádala komorní benefiční koncert pro pražské a brněnské nemocnice, jejichž lékaři, zdravotní sestry a ostatní zaměstnanci pečují o pacienty s vážným průběhem nemoci COVID-19. Nadace Via připravila veřejnou sbírku, na níž štědří dárci během týdne poslali téměř 7,5 milionu korun. 

„Šíření koronaviru jsme všichni zpočátku sledovali s odstupem a říkali jsme si, že to snad brzy přejde a situace nebude až tak vážná. Ještě na přelomu února a března jsme se těšili, že šéfdirigent Semjon Byčkov v Praze poprvé provede Requiem za Hieronyma Bosche od Detleva Glanerta a hlavní host Jakub Hrůša Janáčkovu operu Káťa Kabanová. O několik dnů později však z našich plánů, které se tvoří léta, nebylo nic. Koncerty jsme museli zrušit, ale hned jsme začali přemýšlet i o tom, jak a komu bychom mohli pomoci, zvlášť když jsme sami zaznamenali tak ohromnou vlnu solidarity od našich posluchačů, kteří nechtějí vracet vstupné, aby zahladili vzniklé ztráty,“  popisuje původ vzniku myšlenky koncertu generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Spolu s Českou televizí a Českou spořitelnou proto Česká filharmonie vymyslela koncept benefičního koncertu, který bylo možné uspořádat i při dodržení nejpřísnějších bezpečnostních doporučení. Aby se tak stalo, nezazněla na koncertu, který nesl název Pomáháme s Českou filharmonií, Má vlast v plné orchestraci, alespoň o Vltavu však diváci nepřišli. Tuto nejznámější Smetanovu symfonickou báseň zahrála v sólové úpravě pro harfu Jana Boušková. V průběhu večera se dále představili koncertní mistři prvního českého orchestru Josef Špaček, Jiří Vodička a Václav Petr za doprovodu klavíristů Martina Kasíka, Miroslava Sekery a Davida Marečka. Na závěr vystoupilo Lobkowicz trio ve složení koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček, zástupce koncertního mistra violoncellové sekce prvního českého orchestru Ivan Vokáč a klavírista Lukáš Klánský. Program složený z děl Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka doplnila jedna skladba Johanna Sebastiana Bacha. Průvodcem večera, který chce nejen pomáhat, ale i povzbudit a dodat naději, byl Jiří Vejvoda.

Nadace Via zorganizovala veřejnou sbírku, na níž bylo možné během koncertu poslat libovolný příspěvek prostřednictvím bankovního účtu, DMS nebo přes platformu Darujme.cz. Výtěžek benefice se rozdělí mezi pět nemocnic – Nemocnici Na Homolce, Fakultní nemocnici v Motole, Nemocnici Na Bulovce, Fakultní nemocnici Brno a Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně – pečující o těžké případy lidí s koronavirovou infekcí. Nemocnice vybrané peníze použijí na nákup zdravotnických pomůcek, které nejvíce potřebují, jako jsou ochranné pláště, štíty, rukavice, dezinfekce, testy PCR, plicní ventilátory, odsávačky a další.

Při přípravě i v průběhu koncertu platila přísná hygienická opatření, aby byl bezpečný pro všechny zúčastněné. Vedle povinnosti nošení roušek, kvůli níž nebylo možné do programu zařadit skladby pro dechové nástroje, museli účinkující dodržovat doporučený odstup, moderátor a účinkující na pódium nemohli vstupovat stejnými dveřmi, klaviatura byla po každém vystoupení dezinfikována, televizní štáb používal respirátory. Přenos umožnila vyspělá digitální technologie včetně dálkově ovládaných robotických kamer instalovaných ve Dvořákově síni v průběhu minulé sezony.

Přímý přenos koncertu proběhl v sobotu 28. března od 20 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina. Záznam koncertu si můžete pustit v archivu České televize na ivysilani.cz. Program koncertu naleznete ZDE.

Koncert proběhl za podpory České spořitelny, která také vložila startovací částku do veřejné sbírky. Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář.

Dle tiskové zprávy vydané Českou filharmonií. Autory fotografií jsou Petr Kadlec a Tomáš Kudrna.