Příběhy filantropů

V kampani Pomáhejte promyšleně představujeme inspirativní příběhy českých filantropů z řad podnikatelů, malých a středních firem a rodiných firem, kterým se podle nás nedostává takové pozornosti, kterou by si zasloužili. Máte kolem sebe podobné příběhy? Dejte nám o nich vědět.

Může to být jen kurz pro učitele…

Svou prací posouváme hranice lidského poznání. To je moto zlínské IT firmy Edhouse. V IT odvětví je celoživotní vzdělávání naprostou nutností, proto je rozšiřování vědomostí také prioritou jejich dobrovolnických aktivit. A začínají už od těch nejmladších. Na přímo na školách ukazují učitelům, jak přivést děti k programování. Pořádají workshopy, kterými prošlo už 250 učitelů ze stovky základních a středních škol Zlínského a Olomouckého kraje. Workshopy doplňují exkurzemi a diskuzemi na středních školách nebo v zájmových kroužcích nebo mentoringem. “Našim expertům dáváme prostor k výuce odborných předmětů na středních školách. Třeba na Gymnáziu Zlín Lesní čtvrť a na Gymnáziu Hejčín v Olomouci vedou naši zaměstnanci celoročně maturitní semináře v oblasti programování. Chceme studentům ukázat nejnovější trendy, odlišnosti teorie a praxe, ale také jim vštípit chuť se neustále učit,” říká ředitel Edhouse, Radoslav Slovák.

Může to být jen sklo…

Pro někoho je to jen sklo. Pro Anetu Hoffmannovou, marketingovou ředitelku BMRC Group, je Rückl symbol tradice, řemesla a hluboké podpory. Česká sklářská značka, jejíž historie sahá až do roku 1846, ví, že skutečná hodnota nespočívá jen v dokonalém brusu a křišťálové čistotě, ale i v odpovědnosti vůči komunitě, budoucím generacím a tam, kde je to nejvíce potřeba.  

Rückl vyrábí ručně foukaná a ručně broušená křišťálová díla, jejichž prostřednictvím podporuje dobročinné projekty. Tyto unikátní kousky z českého křišťálu s moderním designem se stávají součástí charitativních aukcí, jejichž výtěžek putuje na iniciativy pomáhající v oblasti kultury, vzdělávání nebo sociální péče.  

Může to být jen sklo. Nebo také symbol odpovědnosti a solidarity, který dokazuje, že krása a pomoc mohou jít ruku v ruce. 

Může to být obnova barokní památky…

Lucie Havlová a Tomáš Hendrych jsou tvůrci a realizátoři projektu Sýpka Lemberk, kteří díky svým rozmanitým profesním zkušenostem, kreativitě a filantropickému přístupu dávají této historické památce nový život. Spojuje je víra v odpovědnost vůči kulturnímu dědictví, udržitelnost a schopnost vytvářet projekty, které obohacují společnost.

Lucie Havlová, absolventka Vysoké školy chemicko-technologické, přináší analytické myšlení, strategii a vášeň pro vzdělávání a udržitelnost. Její schopnost systematicky plánovat a propojit zdánlivě nesourodé oblasti je klíčová pro směřování projektu. Tomáš Hendrych, bývalý profesionální mim s dvacetiletou kariérou a zkušenostmi z filmové produkce, přináší do projektu kreativitu, cit pro umění i praktické organizační schopnosti. Díky jeho vizi se Sýpka Lemberk stává prostorem, kde se historie a současnost spojují v jedinečný celek.

Obnova Sýpky Lemberk je financována převážně z vlastních prostředků autorů projektu, doplněných podporou Ministerstva kultury, Libereckého kraje a velkorysého mecenáše. Tento projekt by však nebyl možný bez pomoci blízkých spolupracovníků a přátel, kteří přispěli svými zkušenostmi a nadšením.

Vize pro Sýpku Lemberk Cílem projektu není jen obnova této barokní památky, ale také její proměna v živé centrum vzdělávání, umění a kultury. Sýpka má být prostorem pro výstavy, workshopy a vzdělávací programy zaměřené na umění, řemeslo a udržitelnost.

Součástí této vize je i vznik sochařského parku, který se bude postupně budovat v okolní krajině. Park propojí umění, přírodu a veřejnost a stane se místem inspirace, odpočinku a setkávání pro všechny generace.

Projekt, který propojuje historii s budoucností, tak přispívá k oživení kulturního i krajinného dědictví v Krajinné památkové oblasti Lembersko.

Může to být jen zahrada…

Adéla Zrubecká, první česká diplomovaná aromaterapeutka, vždy vnímala svou práci jako něco více než jen podnikání. Po studiích na prestižním Institutu Tradiční Přírodní Medicíny a Aromaterapie v Londýně se rozhodla jít cestou, která spojuje přírodu a smysluplný životní styl. Spolu s manželem se po letech života ve velkoměstě rozhodli opustit Prahu a usadili se v Lužických horách, kde společně se Zbyňkem Šedivým založili společnost s ručením omezeným Nobilis Tilia (nebo Nobilis Tilia s.r.o. – je třeba odlišit, protože značka už existovala dříve v rámci podnikání Zbyňka Šedivého), která se věnuje výrobě přírodní kosmetiky a aromaterapii.  

Rozhodnutí podnikat na tak odlehlém místě, jako je Vlčí Hora, s méně než stovkou obyvatel, vyplynulo z touhy být co nejblíže přírodě, z níž čerpají inspiraci pro své produkty. Ze zchátralé budovy zde vytvořili nejen výrobní prostory, ale i reprezentativní firemní prodejnu, hýčkací salon a bylinkovou čajovnu, které si získaly oblibu nejen u místních obyvatel. Zvláště populární je i jejich vlčihorská zahrada s léčivými bylinami a dětským hřištěm, otevřená celoročně všem návštěvníkům. 

Smysluplnost hraje v životě Adély klíčovou roli; nejenže vyrábí produkty, které zákazníkům pomáhají, ale také šíří inspiraci k tomu, aby lidé žili více v souladu s přírodou i sami se sebou. „Nám dělá dobře, když můžeme dělat dobře svému okolí, a to myslím v tom nejširším slova smyslu,“ říká Adéla, což je motto, které sdílejí jak zákazníci, tak zaměstnanci firmy. 

Kromě toho pravidelně podporují dobročinné projekty, které rezonují s filozofií firmy a na které vyčleňují každý rok 2 % ze svého zisku. Finančně pomáhají například pěstounským rodinám, Unii porodních asistentek a Nadačnímu fondu Zdenky Žádníkové. Rovněž aktivně podporují regionální kulturní a sportovní akce. Tato otevřenost a péče o okolní prostředí je pevně zakotvena v poslání Nobilis Tilia – vytvářet smysluplné a udržitelné vztahy s lidmi i přírodou, které vnášejí do podnikání opravdovou hodnotu.

Může to být jen jeden plat…

Agentura Goodkin má pomoc v DNA své značky a aktivně se věnuje podpoře neziskového a nadačního sektoru. Každoročně například vybírají organizaci z neziskového sektoru, kterou podpoří částkou odpovídající průměrnému platu v České republice. V loňském roce se rozhodli podpořit Nadaci Plné Vědomí, která poskytuje bezplatné kurzy mindfulness a jógy dětem z dětských domovů, seniorům, zdravotníkům a dalším znevýhodněným skupinám, jako jsou např. i vězni. Meditacemi a jógou je vedou k rozvoji sebepoznání a všímavosti vůči sobě i svému okolí.
Tímto způsobem naplňují a žijí hodnoty svobody a pomoci, které jsou pro ně zásadní.

K podpoře této filantropické myšlenky u ostatních malých a středně velkých firem Goodkin v letošním roce inicioval kampaň „Jeden plat, velký dopad”, která inspirovala další firmy k podpoře obětem povodní.
Stejně jako přispěli oni, rozvířili téma dárcovství v podobě jednoho měsíčního platu u podobně smýšlejících firem. Tento počin posílil povědomí o potřebě firemního fundraisingu a ukázal, jak může kreativita a závazek k hodnotám přinést reálný pozitivní dopad.

Může to být jen závod napříč Alpami…

David Neveselý z HAVEL & PARTNERS, člen správní rady Nadace Via, se spolu s Davidem Burešem a Robertem Nerudou rozhodl spojit svou vášeň pro cyklistiku s pomocí druhým. Tito amatérští cyklisté se totiž vydali na závod napříč Alpami – 780 km a téměř 17 000 výškových metrů. Jejich cílem bylo vybrat 3×77 777 Kč na podporu dětí a mladých lidí, kteří se věnují dobročinným projektům.

Úspěch jejich výzvy byl impozantní – podařilo se jim vybrat 300 tisíc korun díky 83 dárcům, a sami ještě částku dorovnali. David a jeho tým ukázali, že pomoc může mít mnoho podob a využít můžete i svůj koníček nebo volnočasovou aktivitu.

Může to být jen e-shop…

Spolupráce mezi firmou Digismoothie a Domovem sv. Anežky ukazuje, jak může úspěšná firma měnit svět nejen finanční podporou, ale i srdcem a odborností. Zakladatelé Digismoothie, Tomáš Janů a Michal Marek spolu se zaměstnanci věnovali svůj čas a dovednosti na pomoc Domovu sv. Anežky, který se stará o lidi se zdravotním postižením.

Domovu pomohli rozjet e-shop, který zásadně zjednodušil nakupování a zvýšil tržby ze 25 tisíc korun na 150 tisíc měsíčně, přičemž o Vánocích dokonce dosáhly téměř 200 tisíc. Pomoc Digismoothie však nekončí u digitálních řešení. Pravidelně pořádají dobrovolnické dny, přispívají na potřebné opravy a dokonce přivezli do domova nové sportovní vybavení pro klienty. Z této spolupráce vzniklo skutečné přátelství, které zahrnuje všechny od vedení až po klienty domova.

Může to být jen pomoc kolegyni…

Radana Brábníková je obchodní a marketingová ředitelka společnosti Gamin, která se už léta věnuje promyšlené filantropii. Pro Gamin založila nadační fond zaměřený na podporu místních komunit v Moravskoslezském kraji, což odráží její silné pouto k regionu. Radana věří, že efektivní pomoc spočívá nejen v darování peněz, ale také v aktivním rozhodování o tom, jak a kde budou prostředky využity. Podporuje nejen externí projekty, ale i své kolegy, kteří mohou sami navrhovat iniciativy k podpoře.

Radana zdůrazňuje, že filantropie má být dobrovolná a autentická, s důrazem na důvěru a lokální dopad. Díky nadačnímu fondu Gamin se jí podařilo efektivně propojit byznys a dobročinnost, a tím inspirovat i další firmy k zapojení do pomoci.