Desatero: Jak zaujmout novináře

Jak zpropagovat vaši kauzu, akci nebo zkrátka to, co děláte? Jak zaujmout média, abyste přilákali veřejnost k vašim projektům? Náš kolega Zdenek Mihalco pracoval deset let v médiích – a tady je jeho deset malých tipů, u kterých z vlastní praxe ví, že by mohly pomoci.

1) Ukažte médiím příběh. Novináři chtějí vyprávěnku, příběh, zajímavost, něco, co byste řekli kamarádům v hospodě. Něco jedinečného, unikátního, zvláštního, krásného. A nemusí to být nutně nic šokujícího. 

2) Buďte aktuální. Kromě příběhů chtějí média aktuální zprávy. Reakce novináře na váš tip bývá: A proč o tom mám psát zrovna teď? Najděte, čím je vaše zpráva nová, přelomová. Něco, co se stalo právě teď (nový projekt, změna trendu, aktuální výhra prestižní ceny apod.)

3) Novinář je líný tvor… …a nemá čas. Jeho práce je nekonečná, prakticky neustále před sebou má prázdnou stránku nebo web, který je třeba naplnit. Je unavený, chce jít domů a potřebuje… váš článek! Ideální je, když mu nachystáte informace na zlatém podnose. Hezkou fotku a jasnou, stručnou zprávu či příběh. Zkuste jim celý článek napsat sami.

4) Předmět zprávy a první věta. Novináři dostávají i stovky mailů denně, musíte je něčím zaujmout. Důležitý je předmět zprávy a první věta. V předmětu mailu nemá být „TZ: Vyhlášení výsledku programu participace“, ale spíše třeba “Unikátní projekt v Hradišti získal prestižní cenu“

5) ČTK je jistota. V posledních letech se v médiích hodně propouštělo a novináři nestíhají zpracovávat vlastní témata. Spousta zpráv vzniká systémem CTRLC-CTRLV z tiskových agentur, tedy hlavně ČTK. Pokud se vám podaří dostat zprávu do této agentury, je velmi pravděpodobné, že ji některé médium převezme. ČTK proto oslovujte co nejvíc to jde, hlavně pokud máte aktuální zprávu/nová data a statistiky/něco, co se právě stalo či stane.

6) Tiskové zprávy moc nefungují. Přesněji řečeno, má smysl je poslat do ČTK a regionálních deníků, případně rádií. Velká média a novináři z celostátních médií tiskové zprávy většinou mažou, protože jim jich přijde kolem stovky denně. Stejně tak většinou už v dnešní době nemá valného smyslu pořádat tiskové konference, novináři na ně chodí čím dál méně. Doba tiskovek je pryč. Pokud už to zkusíte a nějakou tiskovou zprávu napíšete, neukládejte ji do Wordu, ale přímo do těla mailu, plus žádné barevné fonty a kudrlinky. Novináři wordovské přílohy v mailech často neotvírají. Moc složité.

7) Buďte lidští a normální. Raději než anonymní tiskové zprávy zkuste vytipovat si nějakého novináře přímo. Napište mu osobní mail, pochvalte ho jak krásně píše (to je zvlášť důležité), vysvětlete mu vaši situaci a dejte mu tip na příběh. Odpoví mnohem spíš než na anonymní tiskovou zprávu. Nepište, že něco bylo uděláno, ale že jste něco udělali. Nevymýšlejte nic literárního, buďte přímočaří a pište v první osobě.

8) Buďte struční! Vše, co chcete novináři říct, musíte vměstnat do zhruba dvou, maximálně tří odstavců, pak přiložte kontakt, fotku, případně odkaz na stránky. Moc nad tím nedumejte, napište prostě pár vět o tom, co děláte, jednoduchost je základ. Pokud ho váš tip zaujme, zavolá vám.

9) Nepiště novináři v pátek. Pátek v řadě médií, to je malá sobota. V pátek jsou všichni unavení, mají týdenní porady a připravují víkendové vysílání či vydání, což chtějí udělat jednoduše a rychle. V pondělí se to na ně všechno nahrne, takže s vámi zase nebudou ztrácet čas. Zprávy, emaily a tipy novinářům posílejte radši od úterý do čtvrtka.

10) Přestaňte komunikovat s novináři. Štve vás, že novináři překrucují? Nechce se vám furt dolízat? Zkuste to jinak. Doba se mění, dnes si může své médium, třeba blog, založit každý a papírové deníky už stejně skoro nikdo nečte. Zkuste blog na solidním webu typu Aktuálně/Respekt, rádi vám to zpropagují, i když ten článek nebude dokonalý – mají málo textů a články externistů pro ně znamenají obsah bez práce. Někdy stačí i dobrý facebookový profil. Vaše sdělení můžete dostat k stovkám a tisícům lidí. A třeba se vám jednou novinář sám ozve s prosbou, abyste mu řekli víc o tom, co děláte..