Nadace Via spolupořádá benefiční aukci ve prospěch Národní galerie Praha

Zářijovou benefiční aukcí Nadace Via podpoří výstavní a vzdělávací činnost Národní galerie Praha. Unikátní akce, která se uskuteční u příležitosti výstavy Francouzský impresionismus: Mistrovská díla ze sbírky Ordrupgaard, nabídne možnost vydražit 50 lahví limitované edice absintu Dubied. Projekt s názvem Absinthe Impressionist Edition podpořili grafický designér Aleš Najbrt či český lihovarník Martin Žufánek. Dražbu organizuje Nadace Via ve spolupráci s Národní galerií Praha.

Benefiční aukce ve prospěch Národní galerie Praha – taková je podoba nevšedního projektu nazvaného Absinthe Impressionist Edition, v jehož rámci se v pondělí 9. září 2019 v paláci Kinských uskuteční benefiční dražba limitované edice unikátního absintu Dubied s autorskou etiketou grafického designéra Aleše Najbrta.

Benefiční večer pod patronátem Nadace Via, Národní galerie Praha a magazínu Forbes nabídne přítomným hostům možnost vydražit posledních deset lahví limitované edice Dubied Absint. Zbylých čtyřicet lahví se v tuto chvíli již draží v online aukci, na webu Alkohol.cz. Výtěžek benefiční aukce Nadace Via bude věnován na podporu výstavní a vzdělávací činnosti Národní galerie Praha.

Dubied Absint podle původní receptury z roku 1798 majora Dubieda, francouzského obchodníka s textilem, vydestiloval známý lihovarník Martin Žufánek, který získal od přímého potomka majora Dubieda, žijícího v Kanadě, dobovou účetní knihu obsahující zmínku o nákupu ingrediencí na výrobu absintu. Podařilo se mu tak rekonstruovat recept na výrobu nejstaršího komerčně vyráběného absintu na světě.

„Pochází ze samotného úsvitu absintových dějin. Z doby, kdy svět dosud neobjevil Antarktidu, kdy Španělé prodávali Floridu Spojeným státům, kdy ve Francii vládl král Karel X., v Českém království František I., a kdy zbývalo ještě přes třicet let do narození slavných umělců Henriho de Toulouse-Lautreca nebo Vincenta van Gogha,“ říká o tomto ikonickém nápoji Martin Žufánek.

Autorem myšlenky projektu je český marketér, kreativec a milovník umění Petr Václavek, který přišel s nápadem propojit umění impresionistů s absintem – adorovaným a i v určitých historických údobích zatracovaným nápojem, který stihl obdobný osud jako umění impresionistů v době jeho vzniku. Ostatně, tento mléčně nazelenalý nápoj dotváří autenticitu atmosféry několika známých portrétů a zátiší – Manetův Piják absintu, Picassův Angél Fernandéz de Soto, Zátiší s absintem Vincenta van Gogha, Monsieur Boileau na obraze Toulouse-Lautreca dumající nad sklenkou absintu či L´Absinthe pohledem Edgara Degase. Obdobný motiv nalezneme i ve skice Augusta Renoira Le Moulin de Galette, prezentované na pražské výstavě v paláci Kinských.

A proč jsme se za Nadaci Via rozhodli na benefiční akci podílet? „Výtvarné umění od nepaměti benefitovalo ze štědrosti dárců a mecenášů. A protože v Nadaci Via již dvacet dva let přispíváme k rozvoji filantropie, těší nás, že můžeme být součástí Benefiční aukce pro Národní galerii. Držíme palce, ať si Dubied absint od Martina Žufánka najde co nejštědřejší dražitele – novodobé mecenáše,“ říká na adresu projektu ředitel Nadace Via Jiří Bárta.

Bez nároků na honorář projekt podpořil grafický designér Aleš Najbrt, který je autorem ručně malované kaligrafické etikety. U této příležitosti vytvořil také autorskou serigrafii v počtu 50/50 kusů. Projekt dále podpořily společnosti Zásilkovna, Shoptet, Eccentric Club Prague, Alkohol.cz. Mediálním partnerem projektu je magazín Forbes. Ambasadorkou se stala zpěvačka a herečka Tonya Graves.

Více informací naleznete na www.ngprague.cz