V našem programu Dobro-druzi už 5 let podporujeme týmy dětí a mladých lidí do 26 let, aby věnovaly vlastní nápady, energii a čas na zorganizování benefičních akcí. Díky tomu mohou zažít, jaké je to stát se mladým filantropem a vybrat finanční prostředky pro dobrou věc – třeba na provoz útulku v sousedství nebo na léčbu nemocnému spolužákovi.

Vlivem pandemie jsme nový ročník Dobro-druhů letos vyhlásit nemohli. Ale protože jsme v nadaci vnímali, že děti a mládež trpí online výukou podobně jako někteří dospělí prací z domova, rozhodli jsme se v rámci programu otevřít na jaře mimořádnou výzvu. A tak se zrodily Dobro-družné mikrogranty. O co v nic jde? Děti a dospívající strávili řadu měsíců zavření doma před obrazovkou počítačů a mobilů, bez pohybu, izolovaní od svých kamarádů a spolužáků. Hlavní cíl proto zněl – dostat děti ven a motivovat je k tomu, aby udělaly něco hezkého a prospěšného pro sebe i své okolí. Výzvu jsme otevřeli pro děti druhého stupně základních škol a středního stupně vzdělávání a do samotných akcí mohou zapojit i své kamarády, rodiče, učitele či mladší děti.

Od dubna do července jsme zatím podpořili 50 projektů po celém Česku a aktivity jsou opravdu pestré. Děti organizovaly naučné stezky, stavěly ptačí budky, hmyzí domky, malovaly kamínky a umisťovaly je zpět do prostoru, sázely zeleň, hrály lesní hry, organizovaly výlety, chystaly kvízy a soutěže pro menší děti… A my jsme jim pomohli finančně s drobnými náklady do výše 2000 korun.

O dobro-družný mikrogrant je možné se hlásit ještě do konce října s tím, že do listopadu je nutné aktivitu zrealizovat. Získat grant je při splnění podmínek snadné a velmi rychlé. Tým musí mít pro účely proplacení grantu plnoletého patrona, přihlášku by ale měly vyplnit přímo děti. Po ukončení akce je třeba nám poslat kratičkou zprávu o tom, jak vše proběhlo a co se povedlo, a zaslat nám alespoň tři fotky. A to je vše!

Zprávy z akcí už nám nějakou dobu chodí, a tak sem vkládáme několik příkladů pro inspiraci dalším. Ale fantazii se meze nekladou! Více o možnostech Dobro-družných mikrograntů najdete TADY a další fotky z proběhlých akcí sdílíme na facebooku Dobro-druhů

Příklady podpořených akcí:

Tohle jsou kluci a holky z 8. ročníku základní školy na Karlovarsku. Protože v hodinách probírali i pokles druhové rozmanitosti hmyzu, rozhodli se k akci. Do místní přírodní lokality smíšeného lesa, který je významný tím, že v něm žije roháč obecný, vystavěli společnými silami úplný hmyzí hotel. No posuďte sami!

A takovouhle jarní naučnou stezku měly děti v olomouckém Radotíně. Úkolem bylo rozpoznat obrázky rostlin a živočichů umístěných na stromech, doplňovat je do kvízu a vyluštit tajenku. Finance z Dobro-družného mikrograntu využily na nákup kancelářských potřeb, tisk a laminaci obrázků, tisk diplomů a odměny pro účastníky.

V Tachově děti oživily betonový plácek, který leží na výletní trase na rozhlednu Vysoká. Kolemjdoucí děti (a rozverní dospělí) tak mohou po cestě vyzkoušet velké herní prvky, které jsou namalovány permanentními barvami. Celou akci vedla 13letá Matylda. Při malování ve vedru se prý pěkně zapotili, ale zase to rychle schlo!

Ve Znojmě se díky Dobro-družnému mikrograntu závodilo na skatepoolu. Akce se zúčastnilo asi 70 lidí, dospělých, dospívajících i dětí, z toho 15 jezdců. Všichni si to prý moc užili! Iniciátoři akce byli dva osmáci Filip a Matěj, kteří jsou součástí zdejší skate komunity. Povedlo se jim rozhýbat místní sídliště a umožnit i dalším dětem aktivně strávit společný čas.

Šikulové z Děčínska se pustili do výroby ptačích budek pro sýkorky. Pro výrobu využili zahradu své patronky a povedlo se jich hned 15. Druhý den budky pověsili u rybníka a v lese. Jak nám napsali, spousta z nich pracovala se dřevem poprvé a zjistili, že je to baví. Vyzkoušeli si práci ve skupině a okolní lidé jim prý pochválili nápad i provedení.

Po vlčí stopě – tak se jmenovala interaktivní zážitková procházka přírodou ve Vlčovicích. Na startu dostaly děti mapu trasy s 13. zastaveními a motivačním příběhem. V tom se psalo o Ondrovi, který v lese viděl vlka, ale nikdo mu to nevěřil. Děti měly za úkol pomocí stop na stezce dokázat, že tam vlk opravdu byl. Na stanovištích získávaly vzdělávací informace o vlkovi a plnily různé úkoly. Nejvíc si užily bosý chodníček, odlévání stopy ze sádry a stavění vlčího doupěte.

Patnáctiletá Eliška a její stejně starý brácha Lukáš přišli s nápadem vyrobit skříňku první pomoci pro cyklisty. Tu umístili na veřejný altán u návsi v Bartošovicích, kde žijí. „S nářadím nás naučil pracovat táta. Celou dobu byl u toho a radil nám. Nejvíc práce nám dalo vypočítat úhly stříšky, to jsme se trochu zapotili. Celé nás to moc bavilo! Hlavně ten pocit, že můžeme něco udělat pro druhé úplně sami. Naši rodiče to dělají běžně,“ dodávají.